Dante Gaikosa – tvorac Fiće

U Italiji su ga zvali Seicento, u Argentini Fitito, a kod nas jednostavno Fića. Proizvodio se: u Italiji od 1955. do 1969, a u Jugoslaviji celih trideset godina, od 1955. do 1985. i zaludeo ju je mnogo svojom jednostavnošću i lepotom. Znam da svi uglavnom znamo priču o malom Fići, njegovom detinjstvu i odrastanju, starosti i penziji, ali i nekoj novoj mladosti, stoga ovde neće biti priče o njemu, već o njegovom tvorcu i konstruktoru Danteu Giakosi.

Reč je o čoveku koji je davne 1936. godine konstruisao čuveni Fiat Topolino. Auto koji će dugo biti simbol Fiata i Italije. Međutim, posleratna kriza i siromaštvo čitave, ratom degradirane, Evrope zahtevali su drugačiji model automobila. Giakosa joj je dao nešto što će ostati zapamćeno u istoriji automibilizma i neće ostati samo u okviru Evrope već će preći okean i postati popularno u celoj Jušnoj Americi, a pre svega u Argentini i Urugvaju.

Italijanski auto inženjer je dobio zadatak da konstruiše automobil koji će pogodovati tadašnjem stanju i uz malu potrošnju, biti malih dimenzija kako bi bio lak za manevrisanje u uskim Italijanskim ulicama. Dobro, slagao sam, ipak ću govoriti i o Fići. Taj mali četvorosed bio je jedan od prvih automobila u Evropi, a svakako prvi Fijatov, koji su imali motor postavljen iza zadnje osovine.

Imao je samo dvoje vrata i bio dugačak svega 3.22 metra, a mogao da postigne i do 110 km/h. Zanimljiva je činjenica da je Zastava prva koja je otkupila licencu za proizvodnju ovog mališana, iste godine kada ga je Fiat predstavio na sajmu u Ženevi, dok su ostale zemlje to učinile tek za nekoliko godine. U skladu sa tim je i podatak koji pokazuje da je u Jugoslaviji proizvedeno najviše modela Fiće posle izvornog Fijata naravno, čak 923 487 primerka. Ovaj model će pored Juge biti bum i u Španiji gde će Seat dugih 16 godina proizvoditi model 600.

Nakon Fiata 600 Giakosa će 1957. konstruisati Fiat Novo 500 kojim prevazilazi uspeh prethodnog modela. Fiat 500 bio je još manji od Fiće, ali je mahanički bio još sređeniji i doveden gotovo do savršenstva. On će se proizvoditi sve do 1972. i postati popularniji i od Seicento-a. Novo će vremenom postati simbol gradskog automobila i male potrošnje, a u prilog tome ide fakt da se od 2007. godine nakon tačno pola veka od proizvodnje prvog primerka, ponovo prodaje novi, modernizovani Fiat 500.

Malo je verovati da će dostići slavu slavnog pretka, kao što je teško da je Roberto Giolito, njegov konstruktor, mogao prevazići slavnog Dantea Giakosu. Ovaj, široj populaciji, malo poznat čovek će ostati zapamćen u dugoj istoriji automobilske industrije kao neko ko je postavio paradigme gradskog automobila sa malom potrošnjom i ko je Fiat i italijansku auto industriju uzdigao na mesto koje i sada zauzima.

Author: Vuk Janjev

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *