MISTERIOZNA LJUBAV RAFAELA SANTIJA

Nijedan umetnik ne može bez svoje muze. Za renesansnog slikara Rafaela Santija (1483-1520) ona je bila Margarita Luti, čiji je lik ovaj umetnik svojim brojnim delima učinio besmrtnim. Ali iako nije tajna da je žena u kojoj je nalazio inspiraciju bila njegova ljubavnica, novi pogled na njegova dela sugeriše da je možda bila i više od toga.

Rafael je postao očaran njenom lepotom od prvog trenutka kada ju je ugledao kako pere noge ispred svoje kuće u Rimu. Pripadali su različitim socijalnim statusima, pa je bilo nezamislivo da jedna pekareva ćerka bude viđena u društvu slikara prestižnog statusa kakav je bio Rafael. To ga ipak nije sprečilo da joj iskaže ljubav i da se viđa sa njom daleko od očiju javnosti.

Dok je oslikavao Vilu Farnesina Rafael je zatražio da Margarita bude prisutna, jer daleko od nje nije mogao da se skoncentriše na rad i dočara sliku lepote i ljubavi kakve nam je svojim delima ostavio. Misli se i da je prijatelj koji je angažovao Rafaela na ovom poslu bio zadužen za organizaciju njihovog tajnog venčanja. Rafael je u to vreme bio veren za Mariju Bibienu, nećaku njegovog moćnog i bogatog patrona, rimskog kardinala, ali je već dugo prolongirao trenutak zakazivanja njihovog venčanja.

Restauratori su nedavno otkrili zanimljiv detalj koji baca novu sliku na Margaritinu ulogu u njegovom životu. Nezavršen Margaritin portret koji je slikar napravio neposredno pred smrt 1520. godine, krije trag prstena na srednjem prstu njene leve ruke. Stručnjaci tvrde da je ovakav prsten krajnje neobičan za to vreme i da je najverovatnije u pitanju verenički prsten. Skoro 500 godina ovaj prsten ostao je sakriven, a kako se pretpostavlja, Rafael ili njegov prijatelj i učenik Đulio Romano koji je prodao sliku brzo nakon njegove smrti, prekrili su naslikan prsten novim slojem boje.

Da je istina o njihovoj veridbi tada izašla na videlo Rafaelova reputacija bi zauvek bila narušena. Na istom portretu Margarita nosi plavu traku oko ruke na kojoj je ispisano Rafaelovo ime, a u pozadini se nalaze mirta i dunja kao simboli ljubavi i braka. Takođe, biserni broš koji ima u kosi žena obično nosi na dan venčanja. Ovo saznanje takođe dovodi u pitanje i Rafaelovu reputaciju plejboja i seksualnog zavisnika koju mu dodeljuju njegovi biografi.

Nakon smrti, Rafael je sahranjen u rimskom Panteonu. Marija Bibiena, kojom je zvanično bio veren, sahranjena je pored njega. Ipak, Rafael je svojoj muzi testamentom zagarantovao finansijska sredstva koja bi trebalo da joj omoguće pristojan život. Ona je ipak odlučila da svoj život provede u manastiru, u koji je otišla samo nekoliko meseci nakon Rafaelove smrti, odlučna da tamo uteši svoju žal za njim.

Author: Ena

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *